2014/07/08

Visby

Hej!
Jag är på Gotland nu. Kom i söndags kväll. Det är ju sista sommaren i mitt barndomshem, där farmor och farfar bodde innan oss, och det tumlar lite inombords (okej, det gör ont från insidan ut i tårna), när jag kommer på det tills att jag stundvis glömmer bort det och bara njuter. Det är så satans fint här. Efter några kalla och regniga sommarveckor kommer jag hit och det slår om till 28 grader varmt och klarblå himmel. Det är som paradiset. Tystnaden är så otroligt påtaglig och när jag vaknar på morgonen så insuper jag ljudet av ingenting, förutom brisens viskande och ett svagt klingande av fågelkvitter. I Göteborg är det som en ostämd orkester av fiskmåsar utanför mitt fönster varje morgon som driver mig fullkomligt till vansinne. Om jag var tvungen att döda ett djur, vilket ju är helt emot mina principer, så skulle det bli fiskmåsar (förlåt)! 

Igår åkte jag in till Visby i alla fall med mamma och pappa till deras nya hus. Kände mig lite som ett trotsigt barn till en början som mest ville pika om dåliga saker och sitta i ett hörn och tjura. Men jag ser ju att det är ett fint hus med härlig uteplats och prunkande trädgård etc. osv. och bla bla bla. Jag fick komma med lite idéer angående rum, tapeter och annat pyssel, vilket ändå gör att det känns lite bättre, att få känna sig delaktig. Men sen fick jag nog och promenerade in till stan. Det var så varmt. Och så vackert. Nej, jag kommer inte längre kunna sitta i köksfönstret och titta på korna eller klappa hästarna i hagen mittemot, och nej, jag kommer inte att få se solen gå ner över åkrarna eller gå kvällspromenader helt ensam på en knastrig grusväg medan svalorna swishar förbi över mitt huvud. Men jag kommer åtminstone få ha det här alldeles intill istället: 

Hustak och ruiner.

Kyrktrappan.

Domkyrkan i alla sin prakt samt lite byggställning.

Nere.

Smala gränder.

Botaniska trädgården.

Där låg det en sovande katt.

Lusthuset.

Havet och himlen som flöt ihop.

Så löjligt vackert.
Kafé Strandporten.
Kränku för att köpa te, såklart.

Ännu smalare gränder.

Och så rosor, för Visby är ju rosornas stad.


Inga kommentarer: